10 gode råd til dig der har svært ved at sige fra – men endnu sværere ved at sige TIL!

Denne blog er til dig der:

1. Altid rykker ud med din personlige ambulanceservice og løser opgaver for andre der har brug for hjælp.

2. Kommer bagud med dit eget arbejde, fordi du altid kommer andre til undsætning.

3. Sælger ud af din tid, dine penge eller dit overskud, fordi du gerne vil være pligtopfyldende.

Her får du 10 gode råd til, hvordan du passer på dig selv og løser det du har rodet dig ud i.

1. Beslut dig for at gøre noget ved din situation

Hvis ikke du åbner munden og får bedt om hjælp, så har din omverden ingen chance for at vide at noget er galt. Når du i lang tid har du gået og løst de opgaver du et blevet stillet overfor, tror omverdenen antageligvis at alt er godt. Bryd tavsheden og få styringen tilbage og husk, det er dig der betaler prisen, hvis du ikke får taget hul på bylden og så er det bare et spørgsmål om tid, før du falder om.

 2. Dan ikke fortsat præcedens for det du ikke ønsker

Hvis du længe har været ‘oprydderen’ eller andres ‘redningsplanke’, så kan det kan være ubehageligt at skulle ind og devaluere hvad man kan og vil fremadrettet, i forhold til hvad man kunne før. Det konflikter nemlig formentlig med din pligtopfyldenhed. Men, jeg lover dig, når det er overstået og du har taget samtalen med din chef, eller andre samarbejdspartnere, som har indflydelse på dit arbejdsliv, så vil du føle dig som en skinnende succes, fordi du har passet på dig selv.

3. Tag din ansvar for din andel i misæren

Fej foran din egen dør og indled med at sige: “Der er noget jeg har glemt at fortælle” Jeg har længe gået og løst en masse opgaver, selvom jeg i virkelighed ikke har ressourcer nok til det – og det er min fejl at jeg har glemt at fortælle dig om det, for nu er jeg nået dertil hvor bægeret er fyldt”. (eller noget lignende med dine ord)

4. Bed om hjælp

Langt de fleste mennesker, vil gerne hjælpe andre. Hvis din indgang til samtalen er, at du sidder i en uholdbar situation, som du har brug for hjælp til at komme ud af, så er der en god sandsynlighed for at paraderne er nede hos den part, som du indgår dialogen med. Understreg vigtigheden af, at din situation er uholdbar og hold fast.

5. Vær modig

Nogle gange er det svært at ‘blive’ i samarbejdsforhold (eller forhold i al almindelighed) og bede om det man gerne vil have, fremfor at gå definitivt. Jeg møder ofte mennesker, som kalkulerer med at sige op, fordi de er havnet i en arbejdssituation, som er for travl, for lavt betalt i forhold til indsats, for mange timer i forhold til hvad de i virkeligheden vil eller fordi de ikke mener de får lov til at udleve deres potentiale. Desværre gør mange mennesker ikke engang forsøget og tager den vigtige dialog med chefen og beder om at få en bedre situation. Jeg ved det, for har selv været der. Jeg måtte engang ud i en opsigelse, fordi jeg var bange for at bede om at gå ned i tid og om nogle bedre forhold. Mit held var dog, at jeg var rigtig ønsket i mit arbejde og derfor bad min chef mig om at blive og vi indgik derefter en fornuftig forhandling, hvor jeg fik noget af det jeg gerne ville have ændret. Det var mit held og beviser bare, at jeg faktisk godt kunne få det, som jeg ville have det, da jeg først turde bede om det. Men gør ikke som jeg og sig op! Tag hellere samtalen og hør om muligheden for at du kan få det du ønsker.

 

6. Vær konkret

Dette punkt er ekstremt vigtigt og jeg vil næsten gætte på, at det er her du har været for sløset, nu hvor du er endt hvor du er, eller hvis du mener at du allerede har prøvet at snakke med folk, men uden resultat. Inden du går ind til samtalen, skal du være forberedt og meget ærlig overfor dig selv. Og mærk nu efter. Hvordan vil du allerhelst have det skal være. Drop at regne ud, hvad du tror kan lade sig gøre, for det ved du alligevel ikke i sidste ende. Fortæl præcist hvad du vil (afgrænset til konkrete opgaver), hvornår du vil det (sæt en deadline på). ‘Hvordan’ vil du arbejde (hvor henne, med hvem?) og ‘hvor meget’ vil du arbejde for og på opgaven (løn, antal timer du skal bruge på det). Fortsæt selv listen… Jo mere konkret du er, jo større sandsynlighed er der for, at dit ønske bliver imødekommet, præcis som du ønsker det. Og husk, ingen kan gætte hvad du vil. Du skal selv fortælle det. Når du har sagt hvad du vil, så skal du byde din samarbejdspartner ind i samtalen og høre ham eller hende, om det kan lade sig gøre. Og herfra har du gjort det bedste du kunne og hvad han eller hun svarer, er ude af dine hænder.

7. Vær inspirerende og opbyggende

Det vil sige: Du må ikke efterlade din samarbejdspartner, eller chef med det indtryk, at der er noget galt med ham eller hende. Hold dig på din egen banehalvdel og undlad sætninger som’ du har pålagt mig, eller ’du forventer’ og sig i stedet hellere: ’jeg har brug for’ ’det er vigtigt for mig at’. Når først samtalen er drejet ind på mudderkastning, handler den mere om at forsvare hinandens positioner, og det fjerner fokus fra det du er kommet efter: At opnå hjælp, til at få det du gerne vil.

8. Hold fast og svar ikke spontant

Lad være med at underminere dine krav og ønsker, ved at sige ja til noget du ikke ønsker, i ønsket om at tilfredsstille andre i situationen. Hvis du bliver spurgt om noget, som du får lyst til at svare spontant på, så sig: ‘Det vil jeg gerne lige vende tilbage med’. Så kan du i ro og mag tænke situationen ordentligt igennem og komme med et svar. Med al sandsynlighed vil din pligtopfyldehed have lyst til at svare for dig og sælge ud af dig selv.

9. Øv dig inden du skal tage samtalen

Det kan være rigtig svært at tage sådanne snakke. Derfor er det en god ide at øve dig inden du skal ind til samtalen, da det skaber ro og gør at du kommer godt fra start.

10. Gør det! Kom afsted!

Held og lykke!

Kærlig hilsen

Maria Sejer

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *