Begå ikke denne fejl når du skriver mails til kommende samarbejdspartnere

Emnet i denne blog, skal handle om ét meget essentielt spørgsmål, som du bør forholde dig til, når du skal have et initiativ igennem hos anden part, som har indflydelse på dit arbejdsliv. Efter en laaaang sommerferie er jeg nu tilbage foran tasterne.

Spørgsmålet lyder:

Hvad skal initiativet gøre for andre i denne verden? Læs: Arbejdspladsen, samfundet, modtageren af initiativet… fortsæt selv listen..

 

Flyt dit fokus

En meget dominerende opfattelse, i denne selvudviklingstid, er, at vi som individer skal ’have alt muligt fra verden’ og fokus ligger meget på ’selvet’ (selvsagt). Psykolog Svend Brinkmann, som blev kendt for bogen ’stå fast’, opponerer mod udsagn som: ’du vælger selv din lykke’, ’du skal finde ud af hvor dan du bliver glad’ osv. Jeg er delvist enig med Brinkmann. Hvis man er et menneske, som grundlæggende har en konflikt der handler om, at man hele tiden render og løser alle andres problemer, mener jeg at man ville have godt af at kigge lidt på egne behov og forholde sig til dem. Men… Ellers er jeg grundlæggende enig i, at vi skal huske os selv på, hvad vores initiativer skal give andre. Den smukkeste intention (synes jeg), er der hvor vi gerne vil gøre verden til et bedre sted. Og det skal ikke tolkes så Ms. America-agtigt, som det lyder. Lige nu arbejder jeg med en kvinde, som gerne vil udgive en børnebog: Fordi hun gerne vil lave en godnatbog til børn, så de ikke skal have mareridt længere, fordi det led hun selv af som barn…  Det er også at ville ændre verden og det er godt nok!

Jeg opdagede en kæmpe fejl i mine mails

Jeg har altid været en foretagsomsjæl og har været i mange jobsituationer, hvor jegs selv har skulle skabe mine muligheder. Det har indebåret at tage kontakt til et hav af forskellige mennesker, ofte på mail. Jeg vil skyde på at jeg har sendt, rundt regnet omkring 800 mails til forskellige mennesker, nogle af dem har båret frugt og andre har ikke.

Jeg fandt ud af en kæmpe fejl jeg begik i mange år, når jeg skrev disse mails. Jeg var alt for optaget af, at fortælle om mig selv, mit CV og om hvad der interesserede MIG. Mange af mailsne bar ikke frugt og der lå mange afslag. F.eks, har jeg søgt nogle forskellige værtsjobs indenfor TV og har altid haft meget travlt med at skrive: ’Jeg har lavet det og det- og jeg interesserer mig for det og det’.”Min kæreste sagde en dag til mig: det handler ikke om dig, hvis du vil have noget igennem, men den opgave du vil løse!”

Først indtil for nogle år siden, begyndte jeg at gøre noget andet. Og mit mantra: Nye resultater kommer med ny tilgang, gav mening som aldrig før.

Min nye strategi var et fokusskifte og jeg begyndte at skrive mest om hvad jeg gerne ville give og forløse for andre i den mulighed jeg var ved at skabe. For at tage et nyligt eksempel: I midten af juni kom jeg i kontakt med en virksomhedskonsulent fra et jobcenter. Vores korrespondance var fra min side, et ønske om at realisere at jeg skal coache og undervise arbejdsløse. I mailen gjorde jeg jobkonsulenten grundigt opmærksom på, hvilken forskel jeg gerne ville gøre for de mennesker, som er arbejdsløse. For mig handler det om at jeg vil være med til at identificere, hvad det er den enkelte brænder for og motivere den enkelte i at blive ansat der hvor disse ressourcer og kompetencer kan bruges. Jerg vil gerne give den enkelte succesoplevelser og vise folk at de har mange flere muligheder til rådighed end de tror, hvis de tør.

Denne mail, bar frugt og min vigtighed blev lige pludselig jobkonsulentens vigtighed, da jeg havde lavet mit intentionsarbejde grundigt. Vi havde møde i dag og jeg er nu et skridt tættere på at realisere min undervisning i jobcenteret.

Lav dit forarbejde

Denne situation kan også overføres på et ansættelsesforhold. Hvis du f.eks skal til samtale, eller gerne vil søge nyt job, eller måske gerne vil opgradere din arbejdssituation. Hvad skal dette ’nye’ forhold give til andre? Det er det første forarbejde du bør lave. Når man så er kommet så langt og skal til møde og skal snakke aftaler, er det også meget vigtigt at man har sine egne succeskriterier på plads. Succeskriterier er de målbare enheder. Det er arbejdstid, deadlines, beløb og datoer osv. Så f.eks er det vigtigt at sige: Jeg vil gerne arbejde så og så meget i ugen og jeg vil gerne have det for det og jeg tænker at vi kan gå i gang med opgaven på den dato. Man gør sig selv en kæmpe tjeneste hvis man har styr på disse spørgsmål inden man bruger din egen og andres tid på en samtale. Hvis man alternativt går ind til samtaler og ikke har forberedt disse essentielle spørgsmål kan man ofte komme ud for to situationer.

1. At andre har defineret for en, hvordan de nye forhold skal se ud.

2. At man ikke rigtig fik noget ud af mødet og ikke rigtig fik rykket på noget konkret. Det er de møder, hvor man går ud og har fornemmelsen af, at det kunne man godt have undværet.

Sådan nogle møder, som beskrevet i punkt 2, befandt jeg mig også ofte i engang. Det gør jeg ikke længere efter jeg har lavet mit forarbejde inden. Og det er ikke særlig svært. Det er bare spørgsmålene: Hvordan, hvormeget og hvornår, man bør stille sig selv og hvad er næste move herfra? Når du laver dit hjemmearbejde kan du tale om initiativet på en helt ny måde og du vil blive taget alvorligt i langt højere grad af den du sidder overfor og du vil have følelsen af at du tager styring som en naturlig autoritet, der spiller ærligt spil. Og husk nu: Ingen kan gætte hvad du vil. Min personlige erfaring er, at folk begynder at rette sig op i stolene og høre efter og agere seriøst, når jeg tager mig selv seriøst og ikke er bange for at sige hvad jeg vil og vil opnå og give til andre i initiativet.

Hvis du tør udfordre frygten for at fejle, gør dit forarbejde og finder ud af, hvad dine intentioner er, vil du opleve, at du kan meget mere, end du troede. Og frygten for at fejle er tit det der holder os tilbage i at fortælle om det vi vil. I mange år turde jeg ikke sige hvad jeg ville, for hvis jeg sagde det, var det også min skyld hvis det gik galt. Eller også følte jeg mig som en grådig lille grib, hvis jeg gav udtryk for mine (store) ambitioner.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *